نوشته شده توسط : hr

 

Cephalocereus senilis

نام های مشترک: کاکتوس پیرمرد کاکل دار ، کاکتوس گربه فارسی سفید(Persian Cat).

وصف: به صورت استوانه ای رشد می کند و به ندرت منشعب می شوند،می تواند تا 11 متر طول داشته و تا 45 سانتی متر قطر، کرک های سفید روی بدنه آن حالت پشمالو دارد . این کاکتوس  بسیار محبوب است .

از ویژگی های قابل توجه آن، داشتن موهای بلند به رنگ سفید مایل به خاکستری می باشد ، که کمک می کند به محافظت از بدنه کاکتوس در مقابل نور خشن خورشید در زیستگاه بومی اش در شرق هیدالگو- مکزیک . به طور دقیق تر موهای سفید و بلند در واقع به گیاه کمک می کند تا با به دام انداختن یک لایه از هوا در تابستان بدنه را خنک نگه دارد و در فصل زمستان گرم.

طریقه نگهداری:

این کاکتوس رشد آهسته ای دارد  و در طبیعت می تواند  در طول20 سال به 2متر ارتفاع  برسد ، اما می توان آن را پیوند زده  و با آب مناسب و کود رشد آن را سریعتر کرد.

این گیاه نیاز به ترکیبی از خاک نیاز دارد که به خوبی زهکشی شود (نسبت به دیگر کاکتوس ها باید خاک آن زهکشی بیشتری داشته باشد ) ، در تابستان ​​آبدهی باید کم و متوسط ، و در فصل زمستان تقریبا آبدهی باید قطع شود ،این کاکتوس بسیار مستعد به پوسیدگی است به خصوص هنگامی که کاکتوس جوان است.

این کاکتوس ها  نیاز به  نور کامل خورشید دارند، که باعث افزایش  رشد موهای آن می شوند

ممکن است که با شستشوی موهای کاکتوس با شامپو رقیق شده و یا سفید کننده موها سفیدتر ودرخشانتر شوند.کاکتوسهای پیوندی بسیار آسانتر رشد می کنند و سفیدتر و گردتر می شوند.

برای قلمه  گرفتن کاکتوس ، می توان قسمت بالا را در فصل بهار قطع، و پس از 3 روز که قسمت بریده شده خشک شد  دوباره آن را کاشت.

سفالوسرئوس هنگامی که به ارتفاع 6 متر برسد گل می دهد ، فصل گلدهی آنها  تابستان می باشد ، گل هایش صورتی روشن  و زرد روشن است و معمولا در شب باز می شوند

از طریق بذر و قلمه می توان آنها را گسترش داد.

 

(تمامی مطالب و عکس ها توسط تیم کاکتی ترجمه و تهیه شده و استفاده از آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد)

**************************

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چگونه از کاکتوس “Old Man”  یا کاکتوس پیر مرد در خانه نگهداری کنیم؟ 

اُلدمن یک گیاه خانگی

بومی مکزیک و عاشق هوای گرم و خشک به همراه آفتاب درخشان می باشد. موهای بلند این کاکتوس برای حفظ گیاه از آسیب نور زیاد و سرما در زادگاه اصلی اش می باشد. در بیرون از خانه توانایی رسیدن تا ارتفاع 1.3 متر را دارد اما بصورت کاشت در گلدان رشد بسیار آرامی دارد.

کاکتوس الدمن بیشتر بصورت گیاه خانگی و در گلدان به خوبی نگهداری می شود و در کلکسیون علاقه مندان به گیاهان مینیاتوری می تواند در ظروف مخصوص در تمام طول عمر در اندازه کوچک باقی و زنده بماند. برای نگهداری در منزل به نور جنوبی ساختمان و دمای حداقل 15 درجه سانتیگراد نیاز دارند . برای رشد بهتر، در دمای کمتر از 15 درجه به گیاه اجازه خواب زمستانی دهید.

چگونه یک کاکتوس الدمن پرورش دهیم؟

از ترکیب خاک بسیار سبک نسبت به سایر کاکتوس ها استفاده کنید. از گلدان های لعاب دار سفالی به هیچ وجه استفاده نکنید. این گیاه خاک خشک را بیشتر ترجیح داده و آبیاری زیاد باعث بیماری یا پوسیدگی گیاه می شود.

کاکتوس پیرمرد به آفتاب و هوای گرم نیاز دارد. شما باید این گیاه را به دقت هر چند روز وارسی کنید تا از عدم حضور حشرات که ممکن است پشت موها پنهان باشند، مطمئن شوید.

نگهداری کاکتوس الدمن

بین وعده های آبیاری روی خاک تا ارتفاع 5 سانتی کاملا خشک باشد. در زمستان آبیاری را تا یک یا دوبار در طول فصل کاهش دهید.

در اوایل بهار از کود های مناسب کاکتوس استفاده کنید تا احتمال گلدهی گیاه افزایش یابد. در زادگاه اصلی میوه گیاه به طول 2.5 سانت می رسد که در کشت گلخانه ای این مورد به ندرت دیده می شود.

تکثیر کاکتوس از طریق بریدن یا کاشت بذر

با احترام به نظر اکثر تولید کنندگان کاکتوس، کاکتوی اُلدمن به راحتی به وسیله بریدن و کاشت بذر قابل تکثیر می باشد. البته بذر ها زمان زیادی می برد تا به اندازه یک کاکتوس واقعی تبدیل شود ولی به هر حال این روش ارزان است. همچنین می تواند به عنوان پروژه ای تفریحی برای ارتقای استعداد کودکان تعریف شود.

در روش بریدن قسمت های بریده باید برای چند روز در محیط خشک نگه داری شود. سپس قطعه بریده را در یک ترکیب ماسه ای سبک قرار دهید. محیط باید معتدل و با نور مناسب  و دمای حداقل 20 درجه سانتیگراد باشد. برای ریشه دار کردن بهتر تا شروع ریشه دهی آبیاری نکنید. بعد از آن می توانید مثل یک کاکتوس بالغ با آن رفتار کنید.

 




:: موضوعات مرتبط: کاکتوس و ساکولنت , ,
:: بازدید از این مطلب : 1519
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 آذر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: